Spolbildirekt.se: Så ändrar de spelreglerna

Redaktionellt
Bild av Fredrik Norén

Fredrik Norén

När avloppet svämmar över och paniken knackar på dörren finns det ett namn att lägga på minnet – SpolbilDirekt.se. Med Karl i spetsen och ett rikstäckande nätverk av spolbilar och rörmokare i ryggen, har de på kort tid blivit Sveriges mest pålitliga jourhjältar. Vi tog ett snack med en av grundarna om stress, skitproblem – och varför humor är bästa vapnet i en bransch där allvaret ofta är som störst.

Vad är en spolbil?

En spolbil är ett specialutrustat fordon som används för att:

  • Spola rent avloppsrör med högtrycksvatten

  • Rensa stopp i avlopp, brunnar och ledningar

  • Förebygga vattenskador och översvämningar

  • Utföra underhåll och felsökning i fastigheters avloppssystem

 

Kort sagt:
En spolbil är räddaren i nöden när det är stopp i rören – den kombinerar kraft, precision och snabbhet för att lösa akuta avloppsproblem, dygnet runt.

När skiten bokstavligen träffar fläkten…

Du vaknar en söndag, kliver in i badrummet – och möts av kloaklukt och en golvbrunn som bubblar. Vem ringer du?

För många är svaret numera självklart: SpolbilDirekt.se. På bara ett par år har de blivit Sveriges mest igenkända namn när det gäller akut avloppsjour, med ett löfte som sticker ut i en annars ganska stel bransch: På plats inom 2 timmar, dygnet runt, med ett leende.

Vi har träffat Karl, en av grundarna, för att höra hur det hela började – och varför en spolbil faktiskt säger mycket om vad entreprenörskap handlar om.

Från idé till rikstäckande nätverk

Karl beskriver starten med glimten i ögat:

”Vi märkte att det var något väldigt trasigt i hur folk fick hjälp med avloppsproblem. Det tog för lång tid, var svårt att hitta rätt, och du visste aldrig vad det skulle kosta. Vi bestämde oss för att bygga något som var snabbt, smidigt och 100 % transparent.”

Tillsammans med 24 Center AB skapade de SpolbilDirekt.se – inte som ännu ett VVS-företag, utan som ett koordinerande nav. Ett nätverk med hundratals rörmokare och dussintals spolbilar, redo att rycka ut där behovet finns.

De har nu genomfört över tusen akuta insatser, med ett system som säkerställer att rätt expert är på plats snabbt – oavsett tid på dygnet.

“Vi säljer inte spolning. Vi säljer trygghet.”

Det Karl och teamet har lyckats med är något få i branschen har: en tydlig personlighet och ett eget språk.

Med en blandning av humor, tillgänglighet och kvalitet har SpolbilDirekt blivit något fler än bara husägare börjat lägga märke till – även fastighetsbolag, BRF:er och företag med jourbehov har börjat haka på.

“Vi får ofta höra att folk väljer oss för att vi känns enkla att ha att göra med. Vi svarar direkt. Vi säger som det är. Och vi kommer när vi lovar.”

Det är inte bara ett servicelöfte. Det är en positionering i en bransch där många andra fortfarande jobbar på fax.

Expansion: Från Sverige till hela Norden

När konceptet satt började blicken lyftas utanför gränsen.

“Vi hade knappt hunnit etablera oss i Sverige innan folk började fråga – finns ni i Norge också?”

Det blev starten på SpylebilDirekte.no – en norsk systersida med samma tydliga erbjudande och varma ton. Idag täcker nätverket två länder, och expansionen har bara börjat.

Framtidsplaner – med tryck i slangen

Så vad är nästa steg?

Karl ler.

“Vi ska bli det självklara valet för alla typer av akuta fastighetsproblem – inte bara avlopp. Folk ska veta att vi finns där när det verkligen gäller. Och kanske… kanske ska vi släppa en Youtube-serie med rörhumor också.”

När allt annat krånglar – krångla inte med vem du ringer

SpolbilDirekt.se är inte bara en tjänst. Det är en trygghetslösning för människor som just nu står med vatten upp till anklarna och paniken i halsen.

Med snabbhet, tydlighet och lite humor har de byggt något ovanligt: ett bolag som tar skit på största allvar – och gör det med stil.

Så nästa gång du hör avloppet gurgla…
Du vet vem du ska ringa.

Bild av Fredrik Norén

Fredrik Norén

Fredrik Norén är en erfaren affärsjournalist och B2B-tänkare med erfarenhet av att analysera och bevaka svensk och internationell företagsutveckling. Med skarp affärsförståelse och en passion för att förklara komplexa samband på ett lättillgängligt sätt, har Fredrik blivit en betrodd röst inom näringslivet. Han brinner särskilt för tillväxtfrågor, digitalisering och hur företag kan navigera i en snabbt föränderlig marknad.