Så botar du Shiny object syndrome

Bild av Jens Waller

Jens Waller

Sammanfattning:

Shiny Object Syndrome är en av de största fällorna för entreprenörer. Vi älskar att starta nya projekt, men när energin sprids för tunt blir allt halvbra. 

För att lyckas måste du fokusera på ett huvudprojekt, bygga det tillräckligt starkt och först därefter sprida dig. 

Jämför dig inte med Elon Musk – även han började med ett projekt innan han diversifierade. 

Hemligheten är att rikta din entreprenöriella “ADD” inåt: släpp loss kreativiteten inom samma projekt, särskilt genom marknadsföring. På så sätt får du utlopp för energin, men allt bidrar till att ditt huvudprojekt blir framgångsrikt.

Problemet:

Som entreprenörer är vi ofta lite (väldigt) ADD’iga av oss. Vi älskar att starta saker. Nya projekt, nya idéer, nya möjligheter. Det är ju trots allt i början allt känns roligast – när man får bygga, skapa och drömma.

Problemet? När vi startar för mycket samtidigt blir inget riktigt bra. Vi får tio halvfärdiga projekt istället för ett framgångsrikt.

Så här ser det ut i praktiken

Tänk dig en ring med flera små streck som pekar utåt. Varje streck representerar ett projekt. Om du sprider ut din energi på flera olika saker – då blir strecken korta. Ingen av dem når långt.

Men om du istället lägger ihop all den energin till ett och samma projekt – då får du ett enda långt streck. Det är så du tar dig framåt på riktigt.

Se på illustrationen nedan:

Jo, men Elon Musk driver ju 5 bolag?

Jag vet vad du tänker: ”Men Elon Musk har ju Tesla, SpaceX, Neuralink – varför kan inte jag också ha flera projekt samtidigt?”

För det första – du jämför dig med kanske århundradets största geni. Och no offence, men innan du har 100 miljoner dollar i net worth så är det en ganska orättvis jämförelse.

För det andra – även Musk började med ett projekt. Han byggde sin förmögenhet via PayPal innan han fördelade sin energi på flera håll. Han drog det där långa strecket först – och när han hade kapital, team och erfarenhet, kunde han sprida ut sina pilar.

Tänk på rikedom som ett paraply:

  • Först bygger du ett långt skaft som når hela vägen upp.

  • När du väl är där, kan du fälla ut paraplyet och låta det grena sig i flera riktningar.

Vill du bygga verklig frihet? Gör ditt första projekt till ditt “skaft”. Allt annat kan komma sen.

Så.. VAD ÄR BOTEMEDLET?

Oj, här sitter jag och pratar om Elon Musk och paraplyer. Snacka om fokusproblem. HOST 😉

Hur som helst – låt mig återgå till det jag egentligen skulle säga. Här kommer tipset jag nyligen lärde mig från Alex Hormozi.

ADD – fast inom samma projekt

Sluta inte vara “ADD’iga” – men rikta ADD:en inåt.

  1. Välj ETT huvudprojekt – din butik, ditt bolag, din core-satsning.

  2. Håll fast vid det – bygg ditt “långa streck”.

  3. Släpp loss din rastlöshet inom samma arena:

    • Driver du e-handel? Testa nya kampanjer, content-serier eller samarbeten.

    • Starta en podcast kopplad till ditt varumärke.

    • Skriv en bok eller skapa en lead magnet.

    • Prova nya marknadsföringskanaler (TikTok, Shorts, LinkedIn).

På så sätt får du utlopp för kreativiteten, men allt arbete matar samma maskin.

Bottom line:

Du behöver inte kväva din entreprenöriella energi – du behöver bara kanalisera den. ADD:a vidare – men gör det mindful, inom ett projekt.

Bild av Jens Waller

Jens Waller

Han gjorde sin första e-handels-exit redan vid 25.
Sedan dess har Jens Waller byggt sitt namn som digital strateg, AI-föreläsare och investerare i startups med skarpa idéer. Nu kliver han in som skribent på foretagare.se – med målet att visa hur företag kan växa smartare i en tid där allt rör sig snabbt.
"Jens är precis den typ av röst vi vill lyfta. Skarp, konkret och samtidigt jordnära. Våra läsare kommer känna att han skriver för dem – inte ovanför dem," säger redaktionen.