Dropshipping: Läs detta innan du börjar (No B.S guide för entreprenörer)

Bild av Jens Waller

Jens Waller

Sammanfattning:

Dropshipping är lätt att starta men svårt att lyckas med. De flesta misslyckas inte på grund av produkter eller teknik, utan på grund av fel mindset. För att lyckas krävs att du gör dropshipping till ditt #1 mål under en period, accepterar minst ett år av misslyckanden, fokuserar på nästa trappsteg istället för hela trappan, släpper perfektionismen och blir en mästare på research och problemlösning. Lyckas du hålla fast vid detta är framgång bara en tidsfråga.

Dropshipping: Innan du börjar

Jag har arbetat med digital marknadsföring och e-handel i snart tio år. Under den tiden har jag haft över 20 vänner som velat starta en e-handel – och nästan alla har blivit trollbundna av idén om dropshipping:

  • Ingen lagerhållning.

  • Inga stora inköp.

  • Starta direkt från datorn.

Det låter som en dröm. Men här är sanningen: de flesta som börjar med dropshipping misslyckas inte på grund av tekniken eller produkterna, utan på grund av fel mindset.

Problemet är att nästan alla – jo, faktiskt alla jag sett – har failat.

I den här artikeln identifierar jag de vanligaste mindset misstagen som gör att nybörjare kör fast i dropshipping.

I videon:  En satirvideo som förklarar mindsettet bakom många som vill  ”börja med dropshipping”.

1. Gör dropshipping till ditt #1 mål

Dropshipping är inte lätt. Men det är inte heller omöjligt. Om du ger dig f*n på att lyckas, och verkligen satsar under en längre period, är det nästan oundvikligt att du kommer lyckas.

Problemet är att de flesta försöker jonglera för många mål samtidigt:

  • Göra karriär.

  • Skaffa sexpack.

  • Resa och uppleva världen 

  • Bygga upp ett socialt liv / ha ett aktivt umgänge 

  • Starta ett sidoprojekt eller hobbyverksamhet 

  • Köpa eller renovera hus 

  • Bli ekonomiskt oberoende snabbt genom investeringar 

  • Lära sig ett nytt språk eller en ny färdighet 

  • Följa alla nya trender (NFT, AI, trading, etc.) 

Tyvärr går det inte. Om du ska lyckas med dropshipping måste du göra det till ditt #1 mål i livet – åtminstone under en period.

Precis som ett rymdskepp behöver mest bränsle vid start, är det likadant med e-handel. Du behöver lägga in brutala timmar i början. Gör dina “hundår” nu – sedan, när du har flera butiker igång, kan du sätta på autopiloten och frigöra tid till annat.

Men innan dess? Fullt fokus på dropshipping.

2. Var beredd på att misslyckas i minst ett år

Du kommer att faila.
Du kommer att faila.
Du kommer att faila.

Och det är BRA.

Din första e-handel kommer med största sannolikhet att misslyckas – och det ska den. Det är så du lär dig.

Jag själv tränar brasiliansk jiu-jitsu. Föreställ dig att en helt nybörjare i vitt bälte kliver in på mattan och säger att han vill möta svartbälten. Tyvärr – not happening. 

Varför? För att svartbältet har blivit strypt, fasthållen och utmanad tusentals gånger under sin resa. Varje förlust, varje misstag och varje gång han tvingats klappa ur, har byggt upp den kunskap och erfarenhet som krävs för att bli riktigt bra.

3. Se nästa trappsteg, inte hela trappan

Många fastnar för att de inte ser hela vägen fram till en lönsam e-handel. De vill ha en perfekt plan innan de ens har startat. Sanningen: du behöver bara se nästa steg – och ta det. När du tar det steget blir nästa synligt.

Nästa-trappstegs-loopen (NTL)

Allt du behöver göra är att fokusera på ett steg i taget. Resten visar sig automatiskt.

1. Identifiera vad nästa steg är
Vad är det konkreta nästa steget för dig just nu? Om du inte vet – då är ditt nästa steg att ta reda på vad det är.

2. Lär dig hur du gör steget
Har du aldrig gjort det förut? Inga problem. Sök på YouTube, i forum, på Reddit, fråga i communities. Hitta det snabbaste sättet att förstå hur du gör just detta steg.

3. Ta steget
Gör det. Timeboxa dig själv (t.ex. 60–90 minuter). Ingen scroll, inget multitasking. Bara fokus på att kliva upp ett trappsteg.

När du gjort detta får du en signal tillbaka från verkligheten:

  • Funkade det?

  • Funkade det inte?

  • Vad behöver justeras?

Därifrån upprepar du loopen. Steg för steg för steg.

4. Perfektion är motsatsen till produktivitet

En av de största fällorna i dropshipping (och entreprenörskap generellt) är att vänta med att lansera tills allt känns “perfekt”. Men perfektion är i själva verket en bromskloss – inte en kvalitetsgarant.

Det finns ett gammalt manifest från 2009 som heter The Cult of Done, skrivet av Bre Pettis och Kio Stark. Det innehåller 13 principer för produktivitet, och flera av dem är guld för den som bygger e-handel. Två av mina favoriter:

  • “Accept that everything is a draft.”
    Din första butik, din första produkt, din första annons – allt är en version 1.0. Det är inte meningen att vara färdigt eller perfekt. Poängen är att få ut det, testa och sedan förbättra.

  • “Done is the engine of more.”
    Att bli klar med något, även om det är halvbra, skapar momentum. Och momentum är allt. Du kan alltid göra en V2, V3 och V4 senare.

Jag själv har sett detta gång på gång: det är de som lanserar snabbt, testar mot riktiga kunder och itererar som lyckas. De som fastnar i att justera loggan, leta efter den “perfekta” produkten eller bygga den “snyggaste” sajten – de blir kvar i startblocken.

Så istället för att sikta på perfektion, sikta på klart. För när du har något ute i världen kan du förbättra det – och framför allt börja sälja.

5. Lär dig göra research och lösa problem

När du stöter på problem – och det kommer du göra – är din förmåga att hitta lösningar det som avgör om du lyckas eller inte.

Personligen är jag en livslång gamer. Och vi som har spelat online vet känslan: du sitter fast på ett uppdrag som verkar omöjligt. Vad gör du? Du går in på YouTube, forum eller Reddit och hittar någon som redan har löst det.

Exakt samma sak gäller dropshipping:

  • Är dina annonser inte lönsamma?

  • Fungerar inte betalningslösningen?

  • Har du svårt att hitta en leverantör?

Allt detta har andra redan upplevt och löst. Din uppgift är att bli en mästare på research: googla, se tutorials, fråga i communities, analysera case-studier.

Skillnaden mellan de som lyckas och de som ger upp är sällan talang – det är hur snabbt de hittar svar när de kör fast.

Bild av Jens Waller

Jens Waller

Han gjorde sin första e-handels-exit redan vid 25.
Sedan dess har Jens Waller byggt sitt namn som digital strateg, AI-föreläsare och investerare i startups med skarpa idéer. Nu kliver han in som skribent på foretagare.se – med målet att visa hur företag kan växa smartare i en tid där allt rör sig snabbt.
"Jens är precis den typ av röst vi vill lyfta. Skarp, konkret och samtidigt jordnära. Våra läsare kommer känna att han skriver för dem – inte ovanför dem," säger redaktionen.